J.M. Smucker tem queda no lucro no 1º trimestre fiscal

A fabricante de alimentos norte-americana J.M. Smucker informou lucro líquido de US$ 110,9 milhões no primeiro trimestre do ano fiscal 2013, queda de 0,54% em relação aos US$ 111,5 milhões obtidos em igual trimestre do ano fiscal anterior. Segundo a empresa, a redução no lucro se deve a encargos de reestruturação. A companhia, que obtém a maior parte da sua receita de vendas de café no varejo dos Estados Unidos, também relatou custos maiores de café verde e amendoins.

AE, Agencia Estado

17 de agosto de 2012 | 15h13

O lucro por ação subiu de US$ 0,98 para US$ 1 por conta do menor número de ações em circulação no trimestre mais recente. Excluindo os custos relacionados a projetos especiais, o lucro por ação avançou de US$ 1,12 para US$ 1,17.

As vendas da Smucker cresceram 15% no trimestre, para US$ 1,37 bilhão. Analistas projetavam lucro de US$ 1 por ação e receita de US$ 1,30 bilhão. A margem bruta da companhia caiu de 36,3% para 34,3%.

A empresa confirmou ainda a sua previsão de aumento de 7% nas vendas no ano fiscal 2013 e agora espera lucros entre US$ 5 a US$ 5,10 por ação no período.

Nos resultados por operação, as vendas de café no varejo dos EUA subiram 4%, mas o lucro diminuiu 10% em função do momento de reduções de preços e aumento dos custos de café verde. Já as vendas de alimentos no varejo dos EUA subiram 15%, com aumento de 36% no lucro do segmento. A operação que inclui serviços internacionais, alimentícios e de comida natural teve aumento de 40% nas vendas e de 6% no lucro.

"Embora o ambiente permaneça desafiador, nós continuamos a focar no crescimento a longo prazo através de construção de marca, inovação em produtos, aquisições e iniciativas de produtividade, mantendo um equilíbrio saudável entre volume, participação de mercado e lucratividade", destacou o executivo-chefe da empresa, Richard Smucker. As informações são da Dow Jones.

08:32 DJ J.M. Smucker 1st-Quarter Net Falls 0.5% on Charges; Sales, Volume Rise

By Melodie Warner

J.M. Smucker Co.''s (SJM) fiscal first-quarter earnings edged down 0.5% on restructuring charges, while the return of product-volume growth contributed to the food company''s better-than-expected sales.

The company backed its full-year sales guidance and now expects earnings to be at the high end of its $5- to $5.10-a-share forecast.

"While the environment remains challenging, we continue to drive long-term growth through brand-building, product innovation, acquisitions, and productivity initiatives while maintaining a healthy balance between volume, market share, and profitability," Chief Executive Richard Smucker said.

Known for its namesake jams and jellies, Jif peanut butter and Pillsbury products, the company gets most of its revenue from U.S. retail coffee. Smucker has seen its earnings challenged by higher green coffee and peanut costs and an increasingly more-promotional environment. But the company has said it expects softening commodity costs to provide some relief to the product-volume declines it saw after raising some prices to mitigate increased costs.

For the quarter ended July 31, Smucker reported a profit of $110.9 million, down from $111.5 million a year earlier. Per-share earnings rose to $1 from 98 cents due to fewer shares outstanding in the most-recent quarter. Excluding special project costs, earnings rose to $1.17 from $1.12.

Sales were up 15% to $1.37 billion, and volume was up 2%.

Analysts polled by Thomson Reuters most recently forecast earnings of $1 a share on revenue of $1.3 billion.

Gross margin fell to 34.3% from 36.3%.

U.S. retail coffee sales--which include such brands as Folgers, Dunkin'' Donuts and Millstone--climbed 4.1%, but profit declined 10% because of the timing of price decreases and higher green coffee costs realized.

Sales of U.S. retail consumer foods rose 15%, and profit was up 36%.

The international, foodservice and natural foods segment had a 40% sales increase, and income rose 5.7%.

Shares closed Thursday at $78.97 and were inactive premarket. The stock is up 1% so far this year.

(Leticia Gomes Pakulski - leticia.pakulski@estadao.com)

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